2012. Året for dommedag.

Mange har spådd at 2012 er året for dommedag. På ordentlig denne gangen. This is it. Nå stopper alt. Nå er det snart slutt på moroa. Alle som kjenner meg (in person, gjennom bloggen eller bare… fra andre steder) skjønner sikkert at dette er noe jeg har ledd høyt av i evigheter. Jeg har nesten rullet rundt på gulvet med et så svært gapskratt at øynene kun har vært som tynne streker godt gjemt inni øyehulene. Du vet… Av og til ler man bare så mye at øynene lukker seg automatisk. Kniper seg igjen liksom, samtidig som man heller hodet bakover og åpner kjeften så man flekker hver eneste colgatehvite tann. Du har sikkert sett et eller annet bilde av deg selv hvor man ser nesehår, snørr, drøvvel og hele pakka. Ja, du skjønner i alle fall tegninga. Nesten sånn har jeg sett ut. Helt til nå. Gradvis har øynene mine kommet til syne igjen, og munnen har lukket seg i samme takt. Herregud, dere. Herregud. De har rett. Spådommene ser ut til å være skremmende korrekte. Jeg har gått fra å le av noe jeg så på som rein dumskap, til å bli mer og mer overbevist om at dommedag faktisk er rett rundt hjørnet.

2012. Om vi overhodet overlever så kommer i alle fall året til å være betraktelig viktig i historiebøkene. 2012. Året da humor ble forbudt i Norge. Året da humor forsvant. Året da det å tråkke andre uskyldig og såvidt på så mye som stortåneglen ble dødssynd nummer åtte. Året med store hendelser som Mokkaslaget på Spellemannutdelinga og det O´store jødevitseslaget etter tv-programmet Brille. Året da det rett og slett ble bredere strafferamme på humor enn på voldtekt.

Rasistvitser, homovitser, svenskevitser, samevitser. Vitser som påpeker forskjeller med oss blir slått hardt ned på av kvalmende moralsk-korrekte samfunnsvoktere, som sitter på sine høye hester med brillene på nesa og pisken klar. (Briller? Kun for at jeg vil stereotype folk. De med brillene langt ned på nesa har som regel nesa høyt i sky.) «Likeverd og likestilling!» roper de med nevene knyttet. «I dagens moderne samfunn bør ikke rasisme eksistere! Skam dere!» Beklager, kjære bedrevitere, blottet for humor, ironi og sarkasme; humor og rasisme hører ikke lenger sammen i samme setning. Har du noen gang tenkt på at det blant annet er du som, på ubevisst vis, er med på å holde liv i rasismen? At det er du som er med på å peke ut forskjellene på folk på en negativ måte? At det er du som krever at samfunnet skal bli mer tolerant og aksepterende, men som samtidig er med på å få til det motsatte? Det er som med den ene kvisa man alltid får på haka dagen før en fest man har gledet seg lenge til. Ingen hadde sett den om det ikke hadde vært for at det første du sier når du ankommer festen er «Æsj, jeg har fått ei svær, stygg kvise akkurat her!», mens du strekker hodet frem og setter en finger mot haka så alles blikk er rettet mot den stakkars minioritetskvisa i det ellers så feilfrie ansiktet ditt.

Jeg kunne sikkert ha fortsatt i evigheter, men jeg tror jeg har fått frem poenget mitt ganske klart nå. Og jeg har sikkert tråkka nitti prosent av Norges befolkning på tærne i samme slengen, men det passer seg egentlig utmerket. Jeg sier JA til tykkere hud og mer selvironi. JA til et fellesskap hvor man faktisk kan anse hverandre likeverd nok til å tørre å spøke med forskjellene på hverandre. JA til at man ikke er nødt til å være svart selv for å klaske en neger på ryggen og si «Bro´» eller «Yo, niggah». JA til et samfunn med rom for latter, smil og humor – selv i de vanskelige situasjonene. JA til ærlighet fremfor å si hva man tror gir flest likes i det virkelige liv. JA til ærlighet fremfor påtatthet. For ja, å være moralsk korrekt til enhver tid er påtatt og kun en fasade. For å avslutte rimelig politisk ukorrekt (på flere måter, med tanke på at vedkommende tilhører partiet jeg selv stemmer på) så skal jeg til og med avslutte med å nevne navn; det gjelder også for deg, Snorre Valen. Og resten av gjengen med politikere (og folk ellers) som alltid sier og gjør det som er korrekt, prektig, ordentlig og fantastisk.

Del

63 Kommentarer

  1. Marthe
    februar 6, 2012 / 01:44

    Enda et nydelig formulert innlegg:) Du er så flink til å få frem ting mange tenker men ikke klarer å sette fingeren på!:)

  2. februar 6, 2012 / 02:35

    Det er forskjell på «bro» og «nigga», Andrea. «Bro» har ingenting med farge å gjøre.

  3. Drea
    februar 6, 2012 / 02:53

    Maria: ja, og so? Hva utgjør egentlig det? Poenget var ikke hva som blir sagt, men at det er SÅ stor forskjell på hvem som sier det.

  4. Karen
    februar 6, 2012 / 11:09

    Åååå, kunne ikke vært mer enig! For i dagens samfunn har du ikke lov til å påpeke forskjeller mellom folk, ihvertfall ikke hvis personen du snakker om har en annen kulturell bakgrunn. For det er jo rasistisk! Men det betyr jo ikke at man ikke liker en person på grunn av annerledes hudfarge. Det betyr at Norge i dag burde ha kommet så langt at det skal være akseptert at vi tuller med hverandre. Du har helt rett i at det er «samfunnsbeskytterne» som holder rasismen i livet, for det er kun de som kaller det rasistisk. Vi kaller det humor.
    Har faktisk vurdert å ta opp dette temaet selv, og sende det inn til en eller annen avis. Send inn dette til VG, så når det enda flere! For du har et enormt godt poeng, og jeg tror dette kan være en god (for ikke å snakke om nødvendig) vekker for mange.
    GO DREA!

  5. februar 6, 2012 / 16:52

    Mange gode poenger. Jeg vil også si JA til friheten til å elske hvem jeg vil, uten at politikere eller andre skal komme med alskens regler om hva jeg må igjennom for at DE skal godkjenne MINE FØLELSER…

  6. David
    februar 6, 2012 / 16:55

    Good one!

  7. februar 6, 2012 / 18:14

    Drea: greit, jeg orker ikke å starte en debatt. Men MEG trenger du ikke å kommentere fargen på, i alle fall :)

  8. Drea
    februar 6, 2012 / 18:25

    Maria: «Men MEG trenger du ikke å kommentere fargen på, i alle fall.» Den der skjønte jeg overhodet ingenting av. Den går jo faktisk stikk i mot alt jeg skriver. Ikke meningen å skape en debatt når du sier du ikke vil det, men den der skjønte jeg bare ikke helt. :)

  9. Alex Collier
    februar 6, 2012 / 18:28

    Du burde faktisk fordype deg et hakk mer hva angår ‘dommedag'(!) Det du snakker om er vel synonymt med de fleste meninger her i landet. Media gjør derimot alt de kan for å ‘fordumme’ samfunnet gjennom tåpelig journalistikk. Kontroverser er det de lever av, og de mater folket med disse meningene. Du har med andre ord, ved å skrive om dette, bitt på kroken deres. Du viderefører en debatt som igrunn ikke eksisterer blant folket, men som er medieskapt. Og sånn holder man på i disse dager med sosiale medier…

    Det som faktisk e r viktig, det er at ungdom begynner å oppta seg med andre ting, og ikke bry seg så masse om å få fram meninga si om hver eneste uviktige sak her i livet.

    Nei, les en bok, gå en tur, hjelp de eldre.

    Ha en fin dag :-)

  10. Karin
    februar 6, 2012 / 18:32

    Godt innlegg, Drea! :)

  11. Drea
    februar 6, 2012 / 18:37

    Alex Collier: okei, så var bruken av ordet «dommedag» noget overdreven, men hey. Humorens dommedag virker farlig nær for tiden. Og jeg er litt uenig – mulig debatten er medieskapt, men den eksisterer selvfølgelig også blant folket. De to henger vel strengt tatt sammen som erteris. Folket påvirkes av hva som sies i media, og media påvirkes av det som blir sagt blant folket. Det ene hauser opp det andre, og jeg kan si meg enig i at det er tåpelige greier til tider. Men, sånn er det. Og klart jeg er med. Om jeg biter på noen som helst krok, så biter jeg i alle fall på velvitende om det.

    Dessuten syns jeg denne debatten er dypere enn Mokkamann-saken og lignende mediastyr. At vi har blitt så moralske at det virker mot sin hensikt er i mine øyne hemmende for samfunnets utvikling, og derfor en rimelig viktig debatt å ta.

  12. Anders
    februar 6, 2012 / 18:53

    Dommedag og dommedag. Nok eit godt eksmpel på Hollywood vrir på røynda og skremmar livet av deg. Du refererar ikkje til noko om at verda skal gå under. Og ikkje kom med noko «Filmen?» Nå får eg hjelpe deg med ei kjelde. Mayane sa aldri at verden skulle gå under 2012, men at ei ny verd skulle åpenbare seg 2012. Div. forskere seier at det berre er fabrikert og. I ein mayaby har dei og funne omtalt 21. oktober 4772 så er vel lenge til. Du bør verkeleg lese deg opp før du oppnar etahålet og legg ut om ting. BTW Følte verkeleg for å skrive litt tung sognadialekt ord no.

  13. Drea
    februar 6, 2012 / 19:02

    Anders: nå er det vel ikke akkurat dommedag i ordets rette betydning som er temaet i dette innlegget overhodet. Å innlede med en gigantisk overdrivelse var bare for å gi et inntrykk av hvor oppgitt det gjør meg. Jeg skjønner jo jeg også hva dommedag er, nei, jeg TROR jo ikke dommedag er nær nå heller. Og jeg har absolutt ikke nevnt Mayaene heller, har jeg vel? Og film? Nei, ikke nevnt det heller gitt. Og Hollywood? Vel. Hollywood har ikke skremt meg med noe som helst. :)

  14. Kjetil
    februar 6, 2012 / 19:14

    Hei.
    la meg først avvæpne meg selv med å si at jeg ikke er verdens beste på å formulere meg selv!

    Jeg er for så vidt enig med det du kommer med, men.. Nå skal det sies at kulturen i norden, med eller uten media, er bygd på singularitet. der finnes så og si bare mengder luksusproblemer som skiller oss fra andre vestlige kulturer, kommer til poenget. jeg har selv studert i utlandet, og vil ikke si at humoren er stort forskjellig fra her hjemme. Men det som derimot er en forskjell, er at om du går på fest her i Norge så blir du møtt med skeptiske og fordomsfulle blikk så og si overalt. dette kommer av en kultur som går ut på å være best, og å alltid være den som har det beste av alt. selv om vi når vi blir eldre viser det på forskjellige måter, skjer dette hele tiden. så om du følger en bro code eller hva enn du prøver deg på, må man faktisk være nogen lunde påpasselig med hva man sier og gjør når man entrer en situasjon som har med fremmede å gjøre.
    Med det sagt så er jo humor innad i en vennekrets, og blant likesinnede alltid god humor, og lik til hverandres.

    når det derimot kommer til media, må jeg først og fremst si at jeg aldri i mitt liv har hatt noe positivt å si om Tjawe, som for meg ligger naturlig i trynefaktoren.
    Så til det at folk som bemerker rasisme er med på å fremheve det og gjøre det til et problem. TAKK for at du skriver om det, for jeg har tenkt samme tanken siden jeg var liten og så folk med bøsser som støtter kampen «mot» rasisme. Det gjør folk obs på rasisme, og setter tankeprosessen i gang og gjør det til noe som forblir et problem. idioti!

    mvh kjetil

  15. Drea
    februar 6, 2012 / 19:18

    Takk for kommentar, Kjetil!
    Jeg syns på mange måter det har (og fremdeles ogs er) viktig å bekjempe rasisme, og for å gjøre det tror jeg det er viktig å prate om det. Bøssebærere og slike tiltak = kjempegreier! Aldri hatt noe i mot eller tenkt noe vondt om det. Det er bare at man roper «rasist» i hytt og pine nå. Det har blitt FOR mye. Oversensitivt. Jeg sier som jeg sier med det meste andre; alt med måte. Alt har sin plass, sitt sted og sin tid.

  16. Kjetil
    februar 6, 2012 / 19:54

    nja, vil nok ikke si meg enig der. Jeg mener, som de fleste forskninger, at rasisme er utbredt pga frykt. Blandt den eldre og mer sta generasjon er rasisme utbredt, sammen med dvs. miljøer og aktivister. Vi er et liberalt/tolerant folkeslag, og jeg tror ikke jeg noensinn har mødt en jevnaldret som har vært rasistisk med måte, uten at det har vært fra disse miljøene – som selv så mye penger du putter på en bøsse, ikke kommer til å forsvinne. kampen mot rasisme blir derfor ofte feil, i mine øyne!

  17. Sara Blacklengs
    februar 6, 2012 / 21:24

    JA til at man ikke er nødt til å være funksjonshemmet selv for å klaske en i rullestol på ryggen og si «YO, misfoster»?

    JA til at man ikke er nødt til å være kvinne i miniskjørt for å klaske ei på ryggen, smile og si «Det er din feil hvis du blir voldtatt?»

    JA til å klappe Drea på hodet og si «Nåh, så søtt at du leker med tastaturet, men nå må du komme deg tilbake til kjøkkenet, lille venn».?

    Det var det jeg trodde.

  18. Drea
    februar 6, 2012 / 21:40

    Sara Blacklengs: det der har jo INGENTING med det jeg skriver å gjøre. Selv om jo, jeg mener at vi er for «forsiktige» med handikappa folk også. Sånn at det blir omvendt. At man ikke tørr å se på folk som kanskje ser litt annerledes ut, i fare for at man blir anklagd for å stirre. At man med en gang setter seg selv i forsvarsposisjon for å unngå å bli satt i dårlig lys selv. Det blir forskjellsbehandling motsatt vei, og i mine øyne er ikke det løsninga på problemene. Man skulle jo tro at folk flest vil bli behandla som FOLK. For folk; DET er vi alle.

    Det du ramser opp er jo helt ut på viddene. Jeg sier jeg er for en MELLOMTING. For at man faktisk ikke skal være redd for å se på en med kun en arm som man ville sett på en med to, i fare for å være stirrende. Skjønner du hvor jeg vil hen? Jeg vil så absolutt ikke dit du dytter meg.

  19. eva
    februar 6, 2012 / 21:40

    Ja. du kan jo dra til Statene og si» Yo, nigga» til en svart person og se hva som skjer…Og hvis du har sovet i historie- timene…slå opp segregering, Sør Statene, Sør Afrika osv. Need i say more!
    Eller er det ok for deg å bli kalt white trash- også et ord du kan slå opp, hvis du gidder-

  20. Drea
    februar 6, 2012 / 21:47

    Det står klart og tydelig at jeg snakker om Norge i teksten. Ikke USA eller resten av verden. Niggah´ er dessuten et begrep som ikke NØDVENDIGVIS er negativt ladet i alle situasjoner og sammenhenger. White trash = negativt uansett hvordan det brukes. Stor forskjell.

    Men hey, jeg er hardhuda nok til å takle å bli kalt white trash uansett hvilken måte det blir sagt på til meg, jeg. Enten om det er i en spøkende, likesinnet tone eller om det er et personangrep. Uansett hvem som sier det.

    Og til slutt, bare for å nevne det; måten du snakker til meg på er vel heller ikke så veldig respektfull! :)

  21. Sara Blacklengs
    februar 6, 2012 / 21:54

    Det jeg ramser opp er jo sammenlignbart med å bruke ord som gjenspeiler etnisitet/stereotypifiering i negativ kontekst, gjør det ikke?

    Nå er det søtt at du tar på deg den monumentale oppgaven ved å sette objektiv presedens for hva som er akseptabelt å spøke med eller ikke, men du må regne med at ikke alle vil være enige i at det er «greit» å klappe mørkhudede på ryggen og si «yo, nigga». Det er i det hele tatt utrolig at et så evneveikt og historieløst innlegg du skriver i det hele tatt får oppmerksomhet, men mandager pleier å være slow.

    Jeg er selvsagt enig med deg i at man MÅ kunne spøke med ting; og vitser som henspiller på etniske stereotyper har jo en LANG tradisjon i stand-up, så det er jo ikke noe ground-breaking informasjon du kommer med.

    Poenget handler jo ikke om at vi ikke er tykkhudet nok, men heller at alle har sin mening om hva som er akseptabelt å spøke med eller ikke (noen synes at spedbarnsvoldtekter er morsomt, andre blir sjokkert over en brystvorte). Det er jo helt innlysende at man kan spøke med det meste, så lenge det ikke smakløst.

    Det at du i det hele tatt trekker frem «yo, nigga» (og sidestiller det med «bro») som et eksempel grenser til en parodi og kan ikke bli tatt seriøst.

  22. eva
    februar 6, 2012 / 21:57

    1.Jeg kalte deg ikke white trash, jeg spurte om du synes det var ok å bli kalt det.
    2.Hvordan kan det være IKKE være negativt å bli kalt niggah? Uansett situasjon? Eier man normal folkeskikk går man ikke bort til en svart person ( selv ikke i Norge) og sier; yo, niggah.
    3.vet ikke helt om jeg ønsker å vite hva du kaller feks. Jøder, Pakistanere, Kinesere eller andre med » positivt fortegn»

  23. eva
    februar 6, 2012 / 21:59

    » Positivt fortegn»- les spøkefult

  24. Drea
    februar 6, 2012 / 22:01

    Vel, poenget med «nigga» var ikke ordet i seg selv, men forskjellen på hvem som bruker det. Forskjellen på når en hvit og en svart bruker ordet. Det var det jeg ville frem til med akkurat den lille setningen der. Og ja, helt klart at humor er individuelt, men det må da være lov å si at man mener at det er en god del overhysteri ute og går for tiden. Ikke bare når det kommer til humor, men til… alt. Man må passe på alt man sier (og skriver, tydeligvis) i fare for at NOEN kan føle seg fornærmet av det. Om man skal tenke sånn må man rett og slett bare begynne å holde kjeft. Konstant. Det finnes alltid noen som vil føle seg fonærma for den minste ting. Og dine kommentarer understreker egentlig poenget mitt ganske godt. :)

  25. Drea
    februar 6, 2012 / 22:06

    Eva: Jeg sa ikke at du kalte meg white trash heller, jeg bare informerte deg om hva min reaksjon hadde vært om noen hadde gjort det. Og som jeg nevnte angående «nigga»-greia istad; det er SÅ avhengig av om personen er svart eller hvit. Og poenget mitt var at jeg syns DET er feil. Det skal ikke gå på hudfarge om det er rasistisk eller ikke. Er et ord rasistisk, så er det det. Ferdig. Det bør ikke bety noe HVEM som bruker ordet. (I mitt eksempel her; om en svart sier nigga` til en annen svart så er det ikke rasistisk. Om en hvit sier det = rasistisk med en gang. Selv om man kanskje sier det til en svart kompis som ikke blir fornærma.) Det var det som var poenget mitt.

    Jeg syns dere er gode på å ta ting ut av kontekst, og tillegge det jeg skriver total annen mening enn det er ment som. Det tar jeg selvkritikk på; da har jeg ikke uttrykt meg godt nok. Beklager det.

  26. Tony
    februar 6, 2012 / 22:11

    Det er nå bevist at Mayane ikke nedtelte til verdens undergang den 14.12.2012, men til Hobbiten, som kommer på kino akkurat denne dagen.

  27. bext
    februar 6, 2012 / 22:17

    Jeg tror det beste for oss alle vil være om du holder deg til å klippe hår og blogge om sminke.

  28. eva
    februar 6, 2012 / 22:18

    Well. stupid is as stupid does…

  29. kurt
    februar 6, 2012 / 22:25

    > Sier du vil at vi skal se på folk som folk, uansett farge

    > Bruker «yo, niggah» som et eksempel, istedenfor «yo, »

    Neste gang jeg treffer på en tykk person skal jeg klapse ham på ryggen og si «yo, feiten».

    Han må jo tåle det??? Det er jo en spøøøøk!

  30. Sayla
    februar 6, 2012 / 22:27

    Veldig interessant debatt:) Som en av de mindre hardhuda her har jeg funnet ut at jeg verken liker åpenlys kritikk eller underbevisst kritikk. Jeg vil karakterisere underbevisst kritikk til å være akkurat det du skriver om. Så jeg synes det er kjempebra at du skriver om dette og åpner for debatt slik at folk får luftet meningene sine om dette. Men i all respekt så vil jeg også si at det finnes mennesker som er mindre hardhuda enn deg selv, og at det er faktisk noen folk som blir glade for å bli forsvart, fordi de selv ikke tør å vise frem sin egen stemme. Det er fordeler og ulemper ved alt som finnes i verden og det hele koker vel ned til at det beste er om vi prøver å SE personen som er vennen vår, om han eller hun tar seg nær av å bli kalt «niggah» eller ikke;)

  31. Drea
    februar 6, 2012 / 22:28

    Kurt: kommer vel helt an på hvem denne tykke personen er for deg, det. Og om han tåler spøken eller ei. Det er jo en vurdering du må ta før du hopper i det. Jeg har aldri sagt at vi skal løpe bort til vilt fremmede mennesker å klaske dem på ryggen og si noe som helst.

  32. Drea
    februar 6, 2012 / 22:31

    Sayla: helt enig i det du skriver! :) Well put! Jeg sier jo ikke at alle tar ting likt, og jeg sier ikke at man skal si hva som helst til hvem som helst. :) Ting er ikke svarthvitt. Ikke denne teksten heller. Det som er litt ironisk er at flere over her kommenterer at folk ikke tar alt likt, men de glemmer visst å tenke på at de tolker det jeg skriver på KUN sin måte, og slenger rimelig harde kommentarer mot meg som de forøvrig ikke kjenner overhodet. I mitt hode så motsier de seg selv med å være såpass nedlatende i kommentarene sine. Mot en person de ikke kjenner. Heldigvis ER jeg hardhuda. Ellers hadde jeg vel aldri skrevet innlegget heller! :)

  33. Karianne
    februar 6, 2012 / 22:39

    Det som er så rart er at det alltid virker som at slike smarte og meningsfulle tekster, som bare er ment godt og som viser en tankegang som gjør at verden faktisk kan bli et bedre sted, tiltrekker seg tankeløse mennesker som skriver og snakker før de har tenkt lengre enn til sin egen nese.
    Svært mye usaklighet det var å finne under denne teksten. Det er nok ikke du Drea, som har uttrykt deg dårlig, det er nok heller bare det at noen i dette landet desverre ikke er smarte nok til å forstå konseptet ditt. Med det sagt, GO DREA! Du kom på forsiden av vg for svarte. Woopah!

  34. februar 6, 2012 / 23:38

    Drea: Det jeg mente er at jeg ER mørk i huden, og om du hadde valgt å kalle meg nigga, så hadde jeg reagert på det. Jeg skjønner hva du mener, absolutt, men man skal være litt forsiktig med å komme med så bastante meninger når man ikke selv har satt seg inn i hvordan det er å være mørkhudet.

    Jeg ser i kommentarfeltet at du får hard medfart, men av dine egne svar så ser jeg også hva du EGENTLIG prøvde å få frem. Mulig det ble litt for mange misforståelser i selve innlegget, men men. Sånn blir det i alle fall når bloggen havner på VG. Trust me, I know :p

  35. Sayla
    februar 6, 2012 / 23:42

    Kjempebra:) Føler jeg har lært mye av denne debatten. Jeg er også enig med deg i at det går an å si at man er uenig på en mer respektfull måte enn enkelte har gjort her på bloggen. Det er lov å ta hensyn til at mennesker har forskjellige meninger og synspunkter om ting, uten å dra dem ned for det de mener og faktisk tør å si fra om. Kanskje litt utenfor tema, men jeg synes det er et poeng som er verdt å ta opp:)Kjempebra jobb Drea, du har vunnet min respekt:)

  36. Drea
    februar 6, 2012 / 23:44

    Maria: jeg har sett verre kommentarfelt enn dette, så! ;) Hehe! Ja, jeg forstår jo at du hadde reagert på det! Så absolutt! Jeg sier aldri neger, nigga´ eller noe osm helst, så det hadde jeg aldri kalt deg. Ordet «neger» ble aldri brukt i hjemmet hvor jeg vokste opp, så det faller meg ikke akkurat naturlig. :) Og som sagt; det er helt avhengig av situasjon og personer. Om ei god venninne av deg hadde slengt ut en uskyldig spøk om hudfarge så hadde du kanskje tatt det annerledes enn om en fyr på byen hadde spøkt om det samme. :)

  37. Drea
    februar 6, 2012 / 23:47

    Takk for det, Sayla! Respekten er gjensidig! :) Setter veldig pris på en saklig og velformulert kommentar (som jeg tilfeldigvis er enig i også – men det er selvfølgelig ikke utslagsgivende for respekten. Wow, nå var jeg svært politisk korrekt. Nesten så det blir upassende under dette innlegget, fnis.)

  38. Anonymus
    februar 7, 2012 / 11:42

    Vi er ikke veldig langt unna dommedag. Snart får vi peak {oil, water, coal} (eller peak fossile fuel, om du vil).

    Tenk over hvor mye av livsstilen din som er grunnet i olje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  39. Janne
    februar 7, 2012 / 12:15

    først og fremst- synes det er flott at noen tør å påpeke at humoren er en utrydningstruet genre, soon to be 6 feet under, det er mest ingenting igjen å spøke om. OG- skam seg! de som mener at det å blogge eller det å mene noe er forebeholdt «den intellektuelle eliten» eller de som har reflektert og filosofert seg frem til det resten av «eliten» mener er det korrekte. Dessverre er det noen som har et gjentatt behov for å rakke ned på andre dersom egenskaper, meninger og kvaliteter ikke stemmer overens med det akademiske, kulturelle og politiske korrekte. Men, hey! er det ikke slik at pga av forskjellene, så fikk dere nedlatende synsere som mener Drea bør holde seg til hår og sminke litt å bruke tiden på idag også? for seriøst, jeg tror garantert det finnes et fritidsproblem i mer enn et hue. Kom ned fra den høye pidestall og ta deg en tur ut i Nordmarka, sug inn den friske lufta og kanskje, men bare kanksje, så rensker den kalde lufta opp i hjernecellene og fjerner godt gammeldags «snobberi» og småfeilhysteri, og kanskje da kan man få en debatt?

  40. peter
    februar 7, 2012 / 12:17

    i hate niggas:)

  41. februar 7, 2012 / 12:36

    Du har mange gode poeng:)

  42. Geir
    februar 7, 2012 / 12:43

    Hei Drea, hadde bare alle tenkt som deg hadde det vert fred i denne verden, Love you :-):-)

  43. Tyler
    februar 7, 2012 / 13:42

    Okay, calm down!
    Syntes noen her begynner og bli en smule usaklige her. Som feks «peter» om du ikke liker «niggas» så kan du ha den meningen for degselv, jeg tror ikke dette er det rette stedet og poste en slik usaklig kommentar.

    Når det kommer til blogginlegget syntes jeg det er et kjempeflott innlegg! Når det kommer til bruken av «nigga» så kommer det som sagt helt ann på situsjonen og hvem man sier det til. Hadde en venn kalt meg «white-trash» på tull så hadde jeg selvfølgelig bare ledd og tatt det som en spøk. Men det hadde vært annerledes med en fremmed, og nå skal jeg forklare hvorfor;
    Mennesker du skjenner vet du hvordan tuller og du er trygg på dem. Man vet ikke om en vilt fremmed virkelig mener det som en tull. Desutten ville jeg tenkt «Hvorfor i helvette kommer en fremmed bort og forteller med at jeg er «white-trash»… Jeg hadde ikke helt skjønt poenget med det. Akuratt som en utlening ville reagert på om en fremmed sa «nigga» eller «hitler..(kommer jo ann på hvilket land man er fra)

    Så visse ord burde man passe seg litt for hva man bruker. Ironi er greit, men ikke alles «ironi grense» er like lang, og det må man egentlig bare akseptere! Derfor burde man være litt forsiktig med og tulle med fremmede, for man kjenner dem ikke.

  44. Aina Viola Larsen
    februar 7, 2012 / 14:01

    Er det helt greit vist en mørkhudet driver med rasisme mot oss som er etnisk norsk , og hvit i huden da er det ingen som reagerer, og Jave i Madcom kalte han i plumbo som vant musikk prisen på tv for mongo. Jeg har selv en voksen sønn som har en moderat grad av Downs syndrom, og jeg reagerte, og det vet jeg flere andre også gjorde fordi, at mongo har bestandig blitt brukt som ufin utrykk mot barn , og voksne som har Downs. Jeg syns det er feigt fordi det er mennesker som ikke kan forsvare seg selv. Har Jave vært såpass voksen så har han bedt oss som pårørende, og de menneskene som har Downs, og som vet hva det vil si å få slike sårende sleng uttrykk slengt etter seg, og barna våre er de kjæreste man har her på jord. Du har da like verdi som menneske å komme til verden som alle andre selv om du har Downs Syndrom. Jeg tenkte slik da jeg satte mine barn til jord. verden

  45. gonjar
    februar 7, 2012 / 15:07

    Dommedag var vel absolutt 1999/2000 og? tror 2012 kommer til å gå normalt men derimot 2018 eller 2036 da en komet kanskje treffer jorden er vel heller mer usikker

  46. Anonym
    februar 7, 2012 / 15:54

    For det første er det ingen som har spådd dommedags dato enda.

    Mayakalenderen symboliserer en dato i desember 2012, men ikke noe undergang

    Nostradamus og Bibelen symboliserer tydelig at denne jorden skal gå under i tredje verdenskrig og en trengsestid med finanskollaps, men det står ingen dato i Bibelen og Nostradamus sier ikke noe om dato.

    Det er kun mayakalenderen som symboliserer en dato, men ingen heldelser eller dommedag.

    Jorden går ikke under på et blunk eller over natta.

    Nei, det er menneskene som skal gjøre ende på jorden en dag, men alle vil se det med egene øyne uansett så ikke frykt noe astroide nedslagg :)

  47. Andreas
    februar 7, 2012 / 16:33

    Det kommer jo helt an på sammenhengen.

    Samfunnsviterne har nok ikke all skylden her. Media må nok ta mye av skylden for ikke på god nok måte å ha klart å fremsi hva det er samfunnsviterne mener.

    Nå skal det jo sies at skandinavia kanskje er et av de minst rasistiske stedene i verden, men så plutselig får vi Anders Behring Breivik. For meg kan det virke som at en som han blir samfunnets oppgjør med sin egen politisk korrekthet. En blir så kneblet nede, at man til slutt sprekker. Ja, han er et spesialtilfelle, men samfunnet har nok hatt en stor rolle.

    Problemet ligger nok mye overgangen fra familiesamfunnet, til storsamfunnet der en lar staten ta over oppveksten til barna. I tidligere tider har det alltid vert mor og far som har stått bak denne.

    Denne overtakelsen av oppveksten er på mange måter et overtramp, men det er vanskelig å få gjort noe med det uten enorme samfunnsendringer.

  48. Andreas
    februar 7, 2012 / 16:37

    Men andre ord, vi blir alle omgjort til stebarn. Som kjent oppstår det ofte mange problemer med forholdet mellom stebarn og foreldre (staten).

    Et stort problem med dette er at vi alle blir om til cyborger, der alle tenker likt, innovasjonen forsvinner, fri tankegang forsvinner, og regler blir omgjort til nærmest religiøse lover.

  49. Sara RH
    februar 7, 2012 / 21:47

    DEG LIKTE JEG :D

  50. Ommd
    februar 7, 2012 / 23:23

    tredje verdenskrig er jo snart her. blind om du ikke ser det! ;)så dommedags dagen er nær om det er maya eller Nostradamus og biblensymboliserer :) shit we ar…

  51. Sandra
    februar 8, 2012 / 00:17

    Hei!
    For det første, så syns jeg dette var sinnsykt bra skrevet! Fortsett sånn og stå på, drit i hva andre sier, det er din menig og du har yttringsfrihet.
    For det andre:
    Det at folk skal reagere på at du skriver «niggah», den ser jeg faktisk ikke.
    Altså, nordmenn skal liksom akseptere at utlandske (da spesifikt mørkhudet)kaller oss for «potet», men med engang vi slenger med leppa tilbake, så er det nesten bare å vente på et slag eller en eller annen form for anmeldelse.
    Jeg drar ikke alle under en kam, jeg har personlig mange utenlandske venner som absolutt ikke har noe i mot at jeg kaller den f.eks svarting.
    Syns nå det er på tide at folk åpner øya, og ser at det er disse nye landsmenna med en forferdelig attitude som setter de andre i et dårlig lys.
    Så jeg må si meg enig med deg, stå på!

  52. Kristoffer
    februar 8, 2012 / 00:48

    Herlig skrevet. Det er endelig noen som kommer med noe fornuftig imellom all denne bloggingen som foregår ! Fortsett sånn !

  53. Fredrik
    februar 8, 2012 / 01:15

    Gleder meg til å se deg sveve opp til planeten X :)Du vet vel hva du tror på siden du først rabler ut om det ^^

  54. Drea
    februar 8, 2012 / 01:29

    Fredrik: vel, om du hadde orket å lese innlegget så hadde du sett at innlegget verken handler om dommedag eller hva jeg tror på. :b

  55. Troika
    februar 8, 2012 / 02:26

    Ytringfrihet lenge leve, flytt til kina.

  56. Andreas
    februar 8, 2012 / 02:28

    Mayaene spådde heller aldri at Dommedag skulle komme ved slutten av den 13 syklusen på deres Longcount kalender. Men at det var slutten på en tidsalder.

    Mange mayaer i dag mener heller at overgangen til neste tidsalder betyr at menneskerasen går over til et nytt nivå av bevissthet. Kanskje er ikke dette stort mer avansert enn at vi går over til det digitale informasjonssamfunnet.

    Der er blant annet Maya inskripsjoner helt frem October 21, 4772.

  57. Meg
    februar 8, 2012 / 05:33

    Enig med deg, Drea.

    Det viktigste er at folk slutter å ta både deg og resten av menneskeheten så forbannet seriøst, ditt feite ludder.

    ;-)

  58. Drea
    februar 8, 2012 / 09:44

    Meg: hahahahaah! ;D Dagens!

  59. John
    februar 8, 2012 / 09:48

    Helt riktig, Andrea ! DETTE er tanker som vi må få ut til folket, media og ikke minst enkelte politikere. Kanskje en ny tankegang kunne endre innvandringspolitikken også ?

  60. februar 23, 2012 / 18:47

    Haha, VG-trollene asså…. Helt enig med deg, Drea! Veldig godt skrevet. Ble faktisk ganske sjokkert over oppførselen til Madcon og co i etterkant. Hadde vært fint med en offentlig debatt om dette. Om humor og rasisme og alt i mellom!

Legg igjen en kommentar til Maria Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.